Over ons

Kansen groeien waar talenten bloeien

Het C4L-E heeft als missie: het stimuleren en begeleiden van ondernemers en studenten met als doel hoogopgeleide jongeren in een regio te houden, de braindrain tegen te gaan en  de jeugdwerkeloosheid te verkleinen. Daarnaast vindt C4L-E de talenkennis, en dan met name de Nederlandse taal in woord en geschrift van groot belang, ter ondersteuning van de ondernemers en burgers in hun ondernemerschap.

about-us-head-img

‘Voor mij telt dat een dag zo belangrijk is dat saaiheid niet mag. Een ondernemer moet alert zijn op gebied van marktwerking: een docent is een soort ondernemer en dient zicht dagelijks bewust te zijn van zijn klant en zijn product: onderwijs = ondernemen! Onderwijs moet niet dichtgetimmerd zijn, dat leidt tot innerlijk faillissement met alle nadelige gevolgen van dien.’ (Van der Ham- van Dijk 2008)

Het woord ‘ontsaaien’ is ontworpen en bedacht door Leny van der Ham en dient als ultiem uitgangspunt voor 20-80learning… Dit houdt in dat iedere VO-leerling de mogelijkheid krijgt om ervoor te kiezen om zijn reguliere opleiding te doen in 80% van de tijd gedurende anderhalf jaar. In de overige 20% volgt de leerling een dag in de week een geheel ander programma waarin ondernemendheid, vervolgstudie, competentieontwikkeling en toepassing van een of meer moderne vreemde talen van groot belang zijn. Het doel is dat de leerling uitgedaagd wordt om beter te presteren, om ondernemendheid te genereren en om tot een passende keuze te komen in het mbo, hbo of universiteit.

Ondernemersdochter

Ondernemersdochter Leny van der Ham heeft een missie: ander onderwijs met meer persoonlijke mogelijkheden en toch binnen de kaders van de overheid. Van der Ham zit in een flow: ‘Ik werk al sinds 1975 in het voortgezet onderwijs; ik zocht een uitdaging en nu vallen de puzzelstukjes mooi in elkaar: 23 scholen (2015), Runner Up European Enterprise Promotion Award (2014), Onderwijsprijs Noord-Brabant (2012), Rabo Award ondernemende Vrouw Altena (2014), TedXBinnenhof deelnemer 2105-2016. Doorpakken, wil ze. Haar ideeën over onderwijs móeten de wijde wereld in. Daarom heeft ze een groot netwerk: scholen in Nederland en buitenland, Stichting Jong Ondernemen, Netwerk Vrouwelijk Leiderschap in het Onderwijs, Ministeries EZ en OCW, VO-Raad, gemeente Wijk & Aalburg, Ondernemersmanifest Aalburg, meisjesschool in India Coimbatore, Handelsdelegatie Roemenie, Jozette Dijkhuis en de onderwijsgoeroe uit China/ USA Yong Zhao.

Van der Ham heeft echter nog meer ambities: het Land van Altena. De braindrain en de jeugdwerkeloosheid zet haar aan tot denken. Ook het bijstaan van startende jonge bedrijfjes heeft haar interesse. Vooral de enorme kosten, die de uitval onder mbo-, hbo- en wo-studenten en de jeugdwerkeloosheid met zich meebrengen, wil zij proberen te verkleinen. 20-80learning genereert in elk geval 23% minder uitval, zo blijkt uit onderzoek (Van Duren, Utrecht) in 2014. Interessant is het om te kijken hoe een samenwerking tussen MKB en MBO/HBO/WO-studenten kan leiden tot reductie van de werkeloosheid onder jongeren, tot verlaging van de uitval en tot verkleining van de uittocht van hoog opgeleide jongeren uit het Land van Altena: vandaar het ontstaan van het C4L-E.

De drang tot ontsaaien in het algemeen en in het onderwijs en maatschappij in het bijzonder zorgt ervoor dat Van der Ham permanent gefocust is op het bedenken van oplossingen. Ondanks deze vernieuwingsdrang moet van haar gezegd worden: ’Als ze ergens aan begint, bijt ze zich als een terriër in het project en laat ze niet meer los: ‘Gewoon lekker aan de slag met een helder doel passend bij je eigen talenten, geeft een gevoel van rust en tevredenheid. En dat laatste is een groot bezit!’